onsdag den 30. januar 2013

Pitabrød

Pitabrød hitter jo altid i børnefamilier. Jeg hader det bare, de der tørre brød, øv. Så det plejer at være mad der spises når jeg ikke er hjemme. Men jeg kan jo også godt se at det bare er nemt, så nu er kompromiset blevet at jeg "får lov" til at bage brødene selv. Og det gør altså en verden til forskel. (og ok, måske noget mere besværligt, men jeg kan jo faktisk virkelig godt lide at bage)

Jeg modificerede en opskrift fra Sif Orellanas "krudtugler og kanelsnegle", ved at putte surdej i og bruge tørgær i stedet for våd.

Ingredienser:

25 g gær
2 dl surdej (min surdej er ret våd, og vel nærmere en biga)
2,5 dl vand
1,5 tsk salt
1 tsk sukker
1 sjat olie (1-2 spsk)
hvedemel indtil dejen er dejlig elastisk, ikke for tør og ikke for våd.

Det er rugmelet i min surdej der får dem til at se lidt grove ud


Bland det hele sammen og ælt godt (5-10 min). Hvis man bruger våd gær, skal den selvfølgelig lige opløses i væsken inden alt det andet tilsættes. Hæv til dobbelt størrelse (ca 1 time). Herefter slås dejen ned og deles i 12. Formes til pitabrød med diameter ca 15 cm. Man kan med fordel spænde brødet lidt op, ved at rulle et brød ud og folde det ind under sig selv, ind til midten af undersiden hele vejen rundt langs kanten og så rulle det let ud igen (men vær opmærksom på at der ikke bliver et "hul" på undersiden) men det er på ingen måde nødvendigt. Efterhæver på bagepladen mens ovnen varmes op til 250 gr (jeg kan bedst lide at bage i varmluft). Kan evt pensles med lidt vand, men det er heller ikke nødvendigt. Bages ca 10 min.

Revnen i det midterste brød er hvad der sker hvis man får spændt et brød for meget op.
Vi fik det klassiske børnevenlige fyld (dog uden skinkestrimler!) Kødet er restekylling fra igår, strimlet med gafler og rørt op med hhv. pesto og barbequesovs.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar