onsdag den 16. januar 2013

"Men, han har jo ikke noget tøj på..."

Alle taler om det, alle laver det. Stenalderbrød eller Paleobrød hvis det skal være rigtigt smart (og det skal det så åbenbart). Jeg må indrømme at jeg på forhånd var lidt negativt indstillet overfor konceptet, ikke kun, men dog især fordi ham der Thomas med musklerne er megairriterende når han er i mit tv. Men altså, som sagt, alle taler om det og alle laver det, så det må jo kunne noget det brød, så jeg var også parat til at blive rigtigt positivt overrasket. Og tanken om et supernemt brød der kunne kastes sammen på en time uden lange hævetider, surdej eller udblødning af kerner, tiltalte mig bestemt også.  Ingredienserne er rester fra tidligere rugbrødsprojekter, nødderester fra julebaget og nogle æg, ting som jeg havde i køkkenet og ikke havde planer om at bruge til andet.

Opskriften kan findes overalt på nettet, også nemt

Ingredienser:

100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
100 g sesamfrø
100 g hørfrø
100 g mandler
100 g valnødder (så mange havde jeg ikke, så supplerede med hasselnødder)
5 æg
1 dl olie
2 tsk salt

Ser flot ud, ikk?

Æggene piskes let, og så blandes det hele ellers bare sammen og hældes i en rugbrødsform (jeg lod mig friste til at smøre formen og drysse den med birkes, jeg vil dog hellere anbefale at fore formen med bagepapir - det er hundrede gange nemmere). Bages 60 min i 160 gr forvarmet ovn.

Ser stadig flot ud
Men altså, det er jo ikke et brød vel. Og det smager overhovedet heller ikke som et brød. "Der er for lidt honning i den her müslibar!" som min kone sagde... Jeg føler mig ærligt talt lidt snydt, havde jo lige talt det så meget ned at jeg alligevel havde forventet at blive positivt overrasket, men det blev jeg så desværre ikke. Jeg giver altså ikke så meget for den der stenalderkost, det er lidt en (-dnu) en fis i en hornlygte.


Men nu jeg havde fundet alle kernerne og nødderne frem og havde tændt ovnen, lavede jeg lige noget honningristet müsli, så noget godt kom der altså ud af. Og det er om muligt nemmere at lave end paleomüslibaren.

Ingredienser:

1 håndfuld mandler
1 håndfuld græskarkerner
1 håndfuld hørfrø
1 håndfuld solsikkefrø
2 håndfulde grovvalset havregryn
ca 2 spsk flydende honning


Put alle ingredienserne i en frostpose og bland det godt rundt. Der skal være nok honning til at alt bliver honningfugtet, men ikke så meget at det bliver smattet. Fordel det hele på en bageplade og bag ca 10 min ved 200 gr. Lad det køle helt før det hældes på dåse. Müsli er jo i øvrigt ikke nogen videnskab, og der skal selvfølgelig kun det i man kan lide. Det her müsli var til min kone, hvis det var til mig selv, var der nok kommet en masse tørrede tranebær og gojibær i og ingen mandler, men smag og behag. (Kille Enna har en müsliopskrift i "SMAG" med revet ingefær og tørrede æblestykker udover kerneriet. Jeg har ikke prøvet at lave det endnu, men det lyder smadderlækkert)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar