tirsdag den 22. januar 2013

Græskarsuppe

Denne her suppe smagte jeg første gang i en lille båd ud for flakfortet en kold blæsende forårsaften. Den blev serveret varm fra termoflaske i plastikkrus og det blæste så meget at det grønne drys og sesamfrøene blæste væk. Det var den mest fantastiske og mest upraktiske picnicmad jeg nogensinde har fået. Siden har jeg lavet den mangemange gange, og den har vist efterhånden ændret sig meget fra udgangspunktet. I starten syntes jeg den var lidt for mild, og så blev den gradvist stærkere, indtil vi fik børn, for så skulle den selvfølgelig være mildere igen. Det her er den relativt milde version. Man kan bruge hokkaido eller butternut squash, sidstnævnte er lidt mere mild og cremet i smagen.

Til 4 pers skal der bruges:

1 butternut squash/hokkaido
2 søde kartofler
1 stort løg
2 fed hvidløg
5 cm ingefær
1-2 spsk fedtstof (jeg bruger gee fordi jeg har det, neutral olie er også helt fint)
1 stor tsk karry
1 knivspids spidskommen
0,5 tsk gurkemeje
ca 1 l grøntsagsbouillon
salt og peber

Pynt:
sesamfrø ristet på en tør pande
bredbladet persille og frisk mynte finthakket sammen
mango i tern
creme fraiche/ymer/yoghurt naturel

Så gør man sådan:
Start med at skrælle kartoflerne og vaske græskaret (skræl det hvis det ikke er pænt). Skær begge dele i tern (jo mindre tern jo hurtigere bliver suppen færdig. På størrelse med en almindelig terning (sådan en man spiller yatzy med) er passende). Hak løget og hak hvidløg og ingefær fint. Svits løg, hvidløg og ingefær i fedtstof og krydderier i en gryde uden det bliver brunt.

Tilsæt kartofler og græskar, bland det godt rundt og tilsæt grøntsagsbouillon så det dækker. Kog det op og lad det simre til kartofler og græskar er helt møre og let kan mases med en ske mod gryden. Tag det af varmen og tag så meget væske som muligt fra med en suppeske, men gem det, noget af det skal i igen. Blend godt og grundigt og tilsæt langsomt væsken igen til konsistensen er lækker cremet. Smag til med salt og peber. Server med alt det dejlige pynt og brød til (jo stærkere suppen er, jo mere pynt til at dulme styrken) Hvis man gerne vil have suppen stærkere kan man give den lidt mere spidskommen og evt lidt chili.


1 kommentar:

  1. Hej.
    Da det jo er ved at blive koldt og regnfuldt udenfor, er det igen tid til suppe. Og så faldt jeg lige over din opskrift, da græskarsuppe var lige hvad jeg havde lyst til, men manglede lidt ny inspitation. Og det fik jeg helt sikkert. Det blev en rigtig god og smagfuld suppe - jeg tilføjede dog også lidt citronsaft til sidst i suppen, da jeg synes, at det giver en dejlig frisk smag.
    Mvh. Malene

    SvarSlet